Het nieuwe havenkwartier van Assen zal voor de toekomst sterk gericht worden op aanpasbaarheid en flexibiliteit, een nieuwe manier van ontwikkelen! In het havenkwartier zal de samenwerking van bewoners en ondernemers dit versterken.

EUROPAN12_BOEKJE_A3

Deze voorgestelde ‘organische’ vorm van ontwikkelen wordt bereikt door coalitie. In praktijk zal dit betekenen dat bewoners en ondernemers met elkaar de wijk opbouwen en elkaars initiatieven ondersteunen.

Als drager van de drie gebieden van Havenkwartier wordt een stedenbouwkundig inpassing gedaan; de Boardwalk. Deze schakel tussen Noord en Zuid en verbinding van het centrum deel van Havenkwartier, wordt de zogenaamde HUB van het gebied en stimuleert zo ontwikkeling en initiatieven. De boardwalk klapt als materiaal om in de gevels van een aantal karaktervolle gebouwen die zullen transformeren. De bedrijven hierin en de openbare ruimte worden zo één. Voorbeelden zijn: de kunst-loods, die begint als tijdelijke tentoonstelling ruimte en transformeert naar een galerie met werkplaatsen en kunstenaars woningen erin. Het boothuis, waar de lokale scheepsbouwer, in het nieuwe waternetwerk van Havenkwartier zijn sloepjes maakt. Sensor (city) University, uniek voor Assen, wordt aangetrokken in een gebouw nabij de riool waterzuivering en nieuwe sluis; hier zal Havenkwartier duurzame energiewinning en meetbare initiatieven aan koppelen, d.m.v. sensoren in de wijk.


 

Aan de noordzijde van de boardwalk liggen 2 woon-werkblokken die de schakel vormen tussen het noord- en zuidgebied van Havenkwartier, en symbool staan voor de nieuwe architectuur van het gebied.

De gebouwen krijgen een levendige plint met woningen erboven. De bouwblokken worden opgeknipt aan het water om de kade bereikbaar te maken en het water op verschillende plekken te beleven. Om dit te versterken worden de blokken verbonden middels een grote steiger die een speelplek en stadsplein wordt aan het kanaal. Hierdoor ontstaat er een informele wandelroute langs het water. De vorm van blok 1 wordt uitgehold waardoor zon- en licht tot diep in het gebouw komt, maar de orthogonale hoeken van de opgave worden intact gehouden om aan te sluiten op het bestaande stedenbouwkundig grid van loodsen en hallen in de omgeving.

Blok 1 opent zich van binnenuit naar het water met een grote tribune als zitelement en daaronder bedrijfsruimtes. Hierboven oriënteren de woningen zich op het water met aan het binnengebied galerijen en balkons. De woningen zijn allen gericht op het uitzicht en richting het centrum van Assen.

Op plekken waar de gevel zich opent komt er een gelaagdheid in de gevel door een staalskelet dat refereert aan het industriële uiterlijk van havenkwartier. Zo is ook de vluchttrap die vanuit de hoge hoek punt van het gebouw naar beneden overgaat in een glijbaan bij de speel steiger.

De gevel ontleent zijn geleding aan schaal van de grote stalen kozijnen die volledig geopend kunnen worden aan de waterzijde als buitenruimte. Verticaal verlopen deze openingen van groot naar klein en van diep naar plat. De rigide architectuur staat voor een stoere, betekenisvolle nieuwe stijl voor het havenkwartier van de toekomst.

Om de blokken aanpasbaar en toekomst bestendig te maken, bestaan ze uit een vrije kolommen structuur, die de mogelijkheid biedt tot vele verschillende woningtypes, groottes en functies. De kolommen dragen ook bij aan een sfeer van industrieel flexibel wonen in een ruimtelijk gebouw. Met een ruime verdieping hoogte van 3,5 meter (en 4,5 meter op begane grond) wordt ingespeeld op de wens naar ruimtelijk, avontuurlijke woningen zoals in een oud fabrieksgebouw. De lagere woningen van blok 2 vormen zich als een strip aan het kanaal waarbij de openbare steiger veranderd is in privé terrassen met mogelijkheid tot een plek voor een boot onder het huis. De architectuur van deze blokken verwijst naar de scheepsvaart d.m.v. gebruik van staal en hellend glas. De woningen zijn meer gericht op privacy en bieden aan de boardwalk een werkruimte op begane grond. Hierboven wordt gewoond. Beide blokken reageren op elkaar door de steiger en door een schaalsprong die afneemt bij de sluis.

In samenwerking met: Risko Reuvers

begane grond

appartementen

sail-in woning

DOWNLOAD BIM-model DOCK_LOCK design

Advertenties

Een gedachte over “europan 12 – Dock-Lock

Reacties zijn gesloten.